2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. tota
13. zaw12929
14. stela50
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. bojil
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. sekirata
Прочетен: 3996 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 23.04.2009 20:57
И друго професор Тъпкова, в качеството си на ясновидка ли твърдите, че византийския император е поръчал азбуката - къде са ви историческите извори, къде са точните исторически препратки, и нещо повече, дори византийския император да е поръчал азбуката, не се ли досещате, че това е най-финния ход на една асимилационна политика, която не се отдава по силата на оръжието и за безсилния, изпаднал в криза монархически институт остава единствено силата на словото като способ за нлагане на влияние. Дори в началото идеята да е била една, важното е, че вие пишете вашите безлогични теории, на език, който дори не уважавате. Чудя се не изпитвате ли никаква форма на срам в тази колосална фанариотщина.
Как Византия създаде славянската писменост
24 Май 2007
Бистра Величкова
Повечето българи погрешно смятат, че братята Кирил и Методий са българи. Няма никакви исторически доказателства за това. Погрешно се смята също така, че създаването на “българската” писменост (по-точно славянска) е някакво родолюбиво дело на “Солунските двама братя”. Всъщност това е поръчка на византийския император.
По повод днешния празник по-долу е-vestnik публикува накратко историята на създаването на славянската писменост, разказана от проф. Василка Тъпкова, историчка и преподавателка в Софийския университет, която е привърженик на идеята, че Св. Св. Кирил и Методий са от славянски произход:
През 9-и век Византийската империя е в разцвет. Тогава тя решава да привлече към своята култура славянския свят , като създаде писменост за славините в средна Европа, именно в Моравия и Панония.
Така започва историческото дело на Солунските братя Кирил и Методий, които са натоварени от византийския император Михаил ІІІ да създадат славянската азбука за тази нова политика на Византия, насочена съм славянския свят.
А кои са те? Според “Пространното житие” на Методий, императорът им казал: „Вие двамата сте солунчани , а всички солунчани говорят чисто по славянски” . Това означава, че те са били най-подготвени за тази задача. Оттам възниква въпросът за тяхната народност. Някои учени смятат, че те са гърци, но като са живели сред славянско население, каквото е имало около Солун, са овладели и славянския език. Други са на мнение (между тях и аз), че те произхождат от тамошното славянско население, но са получили високо образование. В историческата книжнина се знае малко по тези въпроси. Бащата на двамата братя - Лъв е бил на висока византийска служба в Солун, но той може и да е бил по произход славянин. Славяни-християни са били издигани във византийската служебна йерархия многократно.
Мисията на двамата Солунски апостоли започва в 863 г., когато те занасят в Моравия и Панония преведените от тях книги – за църковното богослужение в тези страни (днес – Чехия и Словакия). Целта е била тамошните славянски народи да не попаднат под влиянието на Западната църква и да не им бъде наложен латинския език.
Двамата братя минават през Рим, за да защитят своето дело и да получат благословията на папата. На Запад се е смятало, че църковното богослужение може да се извършва само на еврейски, гръцки и латински. Те обаче успяват да убедят папата, че проповедта може да се извършва и на други езици, понятни за населението, за което били предназначени.
Изтощен, Кирил умира в Рим. Остава Методий, който има голям успех в Моравия , главно в град Микулчице, където и днес има следи от изградената от него църква.
След смъртта на Методий – 885 г., обаче, се налагат баварските духовници и изгонват учениците на Кирил и Методи – Климент, Наум, Ангеларии, Сава, Горазд - т. нар. седмочисленици (заедно с Кирил и Методий). Те бягат по Дунав до Белград.
В този критичен момент Княз Борис I ги приютява в България. Взима Наум в Плиска и изпраща Климент в Охрид. Там те стават разпространители на славянската книжнина и въвеждат богослужение на славянски език - постепенно различията между прабългари и славяни се изглаждат. Така славянската писменост намира своето огнище в България, която вече не зависи от византийската империя. Българската държава става център на новата писменост , която започва да се разпространява навсякъде сред славяните. Тя постепенно достига и на север от Дунава до Румъния и Русия.
И тук е голямата заслуга на Княз Борис I, защото той осъзнава значението на Кирило-Методиевското дело не само за средновековна България, но и за другите славянски страни. Оръжието, което създава Византия – новата писменост – за да привлече към себе си народите от Източна Европа, Княз Борис I го обръща в своя полза. Чрез това оръжие България застава срещу самата Византия. Българската държава става водеща в развитието на славянската култура и я отдалечава завинаги от Византия. Това е историческият път на Българската държава и нейното културно и духовно израстване.
Празникът на славянската писменост се празнува след като братята Кирил и Методи са канонизирани - провъзгласени за светци. Това става около 9-10 век. Първоначално се честват по отделно – Кирил на 6 април – денят на неговата смърт, а празникът на Методи се чества на 14 февруари през втората половина на 10 век).
В края на 17-и началото на 18-и век се утвърждава 11 май като ден за обща прослава на солунските братя Кирил и Методи. По грегорианския календар празникът се измества на 24 май и се запазва не само като църковен, но и като светски национален празник за целия български народ. Тържествата постепенно обхващат училища, обединяват българските емигранти в Румъния и Цариград, през Възраждането го празнуват дори Диарбекирските заточеници. От тогава братята Кирил и Методи се неизменно се тачат като просветители и стават знаме в борбите за национална независимост.
В края на 1980 г. папа Йоан Павел II провъзгласи Кирил и Методи за съпокровители на Европа заедно със свети Бенедикт. Днес кирилицата заема място сред другите азбуки в Е С.
Тайната на Свещения Български Език.Част ...
За хората и буквите